En af livets mest sårbare situationer kan opstå, når et menneske dør i udlandet. Udover sorgen kan det være uoverskueligt at skulle forholde sig til praktiske forhold og myndighedskrav i et andet land. Vi hjælper dig med at skabe ro og overblik, så du ikke står alene i en svær tid.
Når et dødsfald sker i udlandet, er det de lokale myndigheder, der udsteder en dødsattest. Hvis du selv er til stede i landet, skal du hurtigst muligt tage kontakt til de lokale myndigheder, som kan hjælpe med det formelle.
Er du derimod i Danmark, når du får beskeden, skal du henvende dig til den danske ambassade eller konsulat i det pågældende land. De vil stå for kontakten til de lokale myndigheder og hjælpe med at få udstedt en dødsattest. Ambassaden eller konsulatet kan også bistå med praktiske forhold omkring transporten af afdøde til Danmark, så hjemrejsen sker på værdig vis.
Det er også muligt at kontakte Udenrigsministeriets Borgerservice i Danmark. Her kan du få vejledning og hjælp til at sikre, at alle formelle krav bliver opfyldt.
Vi ved, at situationen kan virke uoverskuelig, og derfor er det vigtigt for os at være din støtte. Vi hjælper med at koordinere kontakten til myndigheder, ambassader og konsulater, så du kan fokusere på sorgen og på at skabe en smuk afsked.
Hos os er det vigtigt, at du føler dig tryg – også når afskeden kræver ekstra skridt på tværs af landegrænser.